اخباراخبار بازیگیمینگ

Horizon Zero Dawn | بررسی فنی نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی

بالاخره پس از مدت‌ها درز خبرها و شکل‌گیری شایعات حول محور عرضه‌ی بازی Horizon Zero Dawn برروی پلتفرم رایانه‌ی شخصی، سونی حدود چندماه پیش این شایعات را تائید کرد و بالاخره پس از سال‌ها انتظار، این اثر تحسین شده در دسترس کاربران و بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌ی شخصی قرار گرفت و ما نیز پس از تجربه‌ی این اثر برروی پلتفرم مذکور، قصد داریم تا به بررسی عملکرد فنی و همچنین تفاوت‌های گرافیکی نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی Horizon Zero Dawn با نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ این بازی بپردازیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

برای کسانی که با این اثر آشنایی ندارند باید بگوییم که Horizon Zero Dawn یک اثر جهان‌باز سوم شخص همراه با المان‌های نقش‌آفرینی است که در یک جهان پسا‌آخرالزمانی جریان دارد که در آن‌، روبات‌های بسیار پیشرفته به نژاد غالب سیاره‌ی زمین تبدیل شده‌اند انسان‌های نیز برای اینکه دیگر اشتباهات اجداد خود را تکرار نکنند، تصمیم گرفته‌اند که به صورت قبیله‌ای و به دور از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی قدیم به زندگی و بقا بپردازند.

Horizon Zero Dawn در زمان عرضه‌ی خود به دلیل وجود جلوه‌های گرافیکی بسیار زیبا و باکیفیت و همچنین جهان غنی و زیبای خود و البته ایده‌های خاص خودش، مورد تحسین منتقدان و جامعه‌ی بازی‌بازان قرار گرفت و در نتیحه به یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های شرکت سونی (Sony) و البته استودیوی گوریلا گیمز (Guerrilla Games) تبدیل شد که در آخر نیز استودیوی موردنظر، نظر هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، خالق مجموعه‌ی Metal Gear را به خود جلب کرد تا به کمک موتور توسعه یافته به دست گوریلا گیمز ملقب به دسیما (Decima)، اثر خاص و تحسین شده‌ی Death Stranding را توسعه و برای کنسول پلی‌استیشن ۴ و البته پلتفرم رایانه‌ی شخصی عرضه کند.

به جرات می‌توان گفت که به نوعی تصمیم کوجیما برای عرضه‌ی Death Stranding برروی رایانه‌ی شخصی باعث شد تا پتانسیل بالای توسعه‌ی بازی‌ها توسط موتور دسیما برای پلتفرم رایانه‌ی شخصی کشف شود و در آخر نیز شاهد عرضه‌ی پورت یکی دیگر از آثار مهم سونی یعنی Horzin Zero Dawn برروی رایانه‌ی شخصی بودیم. حتی عملکرد بسیار بهینه‌ی Death Stranding برروی پلتفرم رایانه‌ی شخصی، باعث شد تا نسبت به عرضه‌ی Horizon Zero Dawn برروی پپلتفرم مذکور امیدوار شویم، اما متاسفانه این امید‌ها تا حدودی به ناامیدی تبدیل شدند و شاهد پورت نسبتا ضعیف این عنوان برروی رایانه‌ی شخصی بودیم.

مدل شخصیت‌ها

در ابتدا، با شخصیت اصلی یعنی Aloy آغاز می‌کنیم. در صورتی که نسخه‌ی اصلی را برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ و البته پلی‌استیشن ۴ پرو تجربه کرده باشید، حتما میدانید که طراحی ظاهری شخصیت‌ها در Horizon Zero Dawn و به خصوص شخصیت اصلی یعنی Aloy، به چه میزان شگفت‌انگیز و با دقت کار شده است و پس از گذشت سه‌سال، همچنان به عنوان یکی از پرجزئیات‌ترین شخصیت‌ها در بین دیگر بازی‌ها و خصوصا بازی‌های کنسول پلی‌استیشن ۴ از آن یاد می‌شود و اکنون نیز این شخصیت با همان جزئیات اما با بافت‌های باکیفیت‌تر و البته با رزولوشن ۴K به نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی بازگشته است.

جزئیات در شخصیت Aloy به شکل انکار ناپذیری، فوق‌العاده کار شده‌اند.

ما در ابتدا انتظار داشتیم تا مدل دیگر شخصیت‌ها به‌خصوص مخلوقات روباتیک در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی Horizon Zero Dawn نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴، پیشرفت قابل توجهی را تجربه کنند، اما در کمال تعجیب، علاوه بر اینکه هیچ پیشرفتی صورت نگرفته بلکه شاهد برخی کاهش کیفیت‌ها نیز در این موجودات بوده‌ایم. البته همچنان آن طراحی نفس‌گیر و زیبا در این مخلوقات مشاهده می‌شود و باتوجه به این موضوع که بازی به صورت سوم شخص دنبال می‌گردد، به هیچ وجه خارج از حالت Photo Mode، متوجه این افت کیفیت‌ها نمی‌شوید اما خوب می‌شود که شاهد بافت‌های باکیفیت‌تر و البته با رزولوشن بالاتر از این موجودات در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی Horizon Zero Dawn می‌بودیم.

جزئیات محیطی

محیط‌ها در Horzion Zero Dawn در کنار میدان دید بسیار بالا، با بیشترین زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند و شاهد علف‌هایی هستیم که به خوبی و زیبایی و به صورت کاملا پویا با حرکت‌ شخصیت‌ اصلی بین آن‌ها، تغییر حالت می‌دهند. همچنین سیستم بسیار پیشرفته‌ی وزش باد در این اثر باعث شده تا محیط طبیعی همراه با پوشش گیاهی در این اثر، بسیار زیبا به نظر برسند و حس زنده بودن خود را به بازی‌باز منتقل کنند. همچنین سنگ‌ها، درختان و البته سطوح نقشه‌ی بازی با رزولوشن بسیار بالایی رندر شده‌اند و به لطف، قدرت پلتفرم رایانه‌ی شخصی، شاهد محیط‌های بسیار باجزئیات‌تری نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ هستیم. با این حال مانند شخصیت اصلی، شاهد خلق بافت‌های جدیدی نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ نیستیم و تنها همان بافت‌ها با رزولوشن بالاتر و البته به لطف همین موضوع، با کیفیت بیشتر به نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی اضافه شده‌اند. این امر در پوشش‌های گیاهی نیز مشاهده می‌شود و تغییر قابل توجهی به غیر از افزایش رزولوشن را نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ شاهد نبوده‌ایم.

منظره‌های نفس‌گیر و زیبایی را به لطف Draw Distance بیشتر در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی Horizon Zero Dawn شاهد هستیم.

نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ Horizon Zero Dawn از نظر تنظیمات Draw Distance، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و شاهد هیچگونه بارگزاری اجسام در حتی در فاصله‌های نسبتا زیاد نبودیم اما در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی، توسعه دهندگان پا را فراتر گذاشته‌اند و میزان تنظیمات مورد نظر را حتی بیشتر کرده‌اند تا در فاصله‌های بسیار دور نیز که شاهد وجود مه نیستیم، اجسام و آبجکت‌ها به خوبی و با کیفیت بالایی به نمایش در بی‌آیند.

همچنین به لطف فناوری‌های فیزیکی استفاده شده در کارت گرافیک‌های انویدیا (Nvidia) و ای‌ام‌دی (AMD)، اکنون پوشش‌های گیاهی و البته به صورت کلی پوشش‌های پویای مشابه مانند مو‌های شخصیت اصلی، به شکل واقع‌گرایانه‌ای حرکت کرده و تغییر شکل بدهند و دیگر شاهد حرکت این اجسام به عنوان یک دسته‌ی واحد و مشابه‌ی هم نیستیم و تمام دانه دانه‌ی آبجکت‌های مورد نظر به صورت مستقل به حرکت در می‌آیند که به هرچی واقعی‌تر تصور شدن آن‌ها کمک می‌کنند.

نورپردازی

با توجه به تست‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که سیستم نورپردازی بازی تغییری را در پلتفرم رایانه‌ی شخصی نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیش ۴ تجربه نکرده است اما این حقیقت به معنی این نیست که شاهد نورپردازی ضعیفی در Horizon Zero Dawn هستیم. در واقع نورپردازی و افکت‌های نوری به قدری زیبا کار شده‌اند که جای خرده‌‌ای را نمی‌توان به آن‌ها گرفت اما به لطف Draw Distance بیشتر، این زیبایی در فواصل دورتر نیز به چشم می‌آید. تنها مشکل که شاید کمی در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی به چشم بیاید، میزان بالای افکت تابش نور به لنز (Lenz Flare) است که گاهی اوقات باعث می‌گردد تا نتوانیم از زیبایی خالص محیط Horizon Zero Dawn لذت ببریم.

با این حال یک پیشرفت نسبتا خوبی را نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی این بازی صورت گرفته و آن نیز افزایش کیفیت و میزان بازتاب نور و اجسام در آب و برخی سطوح مشابه است. تصویر و بازتاب ابرها در آب از مشکلاتی رنج می‌برد اما بقیه‌ی اجسام به زیبایی و با بالاترین جزئیات ممکن در آب بازتاب پیدا می‌کنند.

کیفیت سایه‌ها

می‌توان به جرئت از‌ سایه‌ها به عنوان یکی از قابل توجه‌ترین بهبودهای Horizon Zero Dawn در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی یاد کرد. مدل شخصیت Aloy و البته دیگر شخصیت‌ها و آبجکت‌های پویای بازی دارای سایه‌های تمیزتر و با جزئیات‌تری نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ هستند و همچنان به لطف Draw Distance بیشتر، شاهد سایه‌های باکیفیت‌تری در اجسام و آبجکت‌هایی هستیم که در فواص دورتر رندر می‌شوند که منظره بسیار زیبا و چشم نوازی را خلق می‌کنند. همچنین وجود تنظیمات Ambient Occlusion باعث شده تا عمق و فاصله اجسام با زمین و سایه‌های خودشان به خوبی احساس شده و حس بسیار واقع‌گرایانه‌ای را به کاربر منتقل کنند و در نتیجه نیز جهان بازی بسیار پرجزئیات‌تر از قبل تصور می‌شود.

افکت‌ها

افکت‌های بازی Horizon Zero Dawn در نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی، مقدار مناسبی بهبود را نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ تجربه کرده‌اند. برای مثال آتش در بازی نسبت به نسخه‌ی استاندارد، از ذرات گرافیکی بیشتری استفاده می‌کند که باعث انتقال حس بهتری به کاربر می‌شوند. همچنین افکت پرتاب گل و خاک در هنگام حرکت و یا انجام برخی کارها توسط موجودات مکانیکی از کیفیت بهتری نسبت به نسخه‌ پلی‌استیشن ۴ Horizon Zero Dawn برخوردار شده است.

اما شاید مهم‌ترین تغییر و بهبودی را که در افکت‌های این اثر می‌توان به آن اشاره کرد، افکت آب است. شاید تنها افکتی که در نسخه‌ی استاندارد Horizon Zero Dawn در ذوق کاربر میزد، افکت مورد نظر بود. همانطور هم که در قبل اشاره کردیم، سطح آب بهبود بسیار زیادی را در بازتاب نور و شکل اجسام تجربه کرده است اما این تنها بهبود افکت‌های مربوط به آب نیست. در واقع استفاده از تکستچرها (Textures) و بافت‌های با رزولوشن بالاتر نسبت به نسخه‌ی استاندارد، باعث شده‌اند تا آب رودخانه‌ها و رود‌ها با کیفیت بسیار بالاتری به نمایش در بی‌آیند. همچنین افکت خیس شدن نیز به سنگ‌های نزدیک رودخانه اضافه شده که با تاپش نور به آن‌هاف صحنه‌‌های بسیار زیبایی خلق می‌شود.

عملکرد اجرایی

خوشبختانه به لطف قدرت بسیار زیاد پلتفرم رایانه‌ی شخصی، هم‌اکنون Horizon Zero Dawn می‌تواند دیگر از نرخ فریم قفل شده برروی ۳۰ در رزولوشن‌های ۱۰۸۰P و ۴K رهایی پیدا کند و به خوبی بیشتر از ۶۰ فریم برثانیه اجرا شود. به لطف قدرت پلتفرم رایانه‌ی شخصی، بازی در صحنه‌هایی مانند نبردها و یا صحنه‌هایی که از سرعت بالایی برخورداند به شکل بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی به تصویر کشیده می‌شود و تمامی انیمیشن‌های درون گیم‌پلی مانند انیمیشن‌های شخصیت اصلی، روبات‌ها، علف‌ها و درختان به خوبی برای هماهنگی با این نرخ فریم بیشتر، به‌روزرسانی شده‌اند.

با این‌حال متاسفانه در نرخ فریم بیشتر از ۳۰ شاهد عدم هماهنگی لب‌ شخصیت‌ها در هنگام صحبت کردن بودیم که حس نسبتا خوبی را به ما ارئه نمی‌داد؛ البته به نظر می‌رسد که مشکل مورد نظر تنها باگی باشد که تیم توسعه دهنده از آن باخبر بوده نسبت به حل آن در حال اقدام است.

ما این اثر را برروی کارت‌های گرافیکی مختلفی از جمله GTX 1060 3GB ،GTX 1060 6GB، GTX 1070، و RTX 2060 و به ترتیب در بالاترین میزان تنظیمات گرافیکی در رزولوشن ۱۰۸۰P میانگین نرخ فریم ۵۷، ۴۰، ۳۷ و ۶۲ دست یافتیم. شاید با توجه به سالی که این اثر عرضه گشته، از نظر عملکردی، به عملکرد بهتری در سیستم‌های میان رده که با توجه به شرایط اقتصادی، حداقل جمع ۳۰ درصدی از بازی‌بازان اصلی پلتفرم رایانه‌ی شخصی در کشور به آن‌ها دسترسی دارند، دست می‌یافتیم اما این امر صورت نپذیرفت. البته بر اساس تست‌های انجام شده، بازی Horizon Zero Dawn از عملکرد فنی بهتری در کارت‌های گرافیک شرکت ای‌ام‌دی برخوردار است و شما در کارت‌های گرافیک هم‌رده‌ی این شرکت با کارت‌های گرافیک انویدیا که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به صورت میانگین، ۵ الی ۱۰ فریم بیشتر را دریافت خواهید کرد که دلیل آن را می‌توان اینگونه در نظر گرفت که پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۴ نیز تولید شرکت ای‌ام‌دی بوده و از نظر معماری با کارت‌های گرافیک کنونی این شرکت شباهت بیشتری دارند و البته موتور بازی‌سازی دسیما نیز به همین دلیل، برای پردازنده‌های این شرکت بهینه‌تر است.

خیلی امیدوار بودیم تا به مانند Death Stranding با یک اثر بهینه برروی پلتفرم رایانه‌ی شخصی طرف باشیم، اما تمامی این امیدها نقش بر آب شدند. Horizon Zero Dawn در برخی مواقع هم به مشکلی که Detroit Become Human برروی پلتفرم رایانه‌ی شخصی دچار شده بود، یعنی قفل شدن بازی برروی نرخ فریم ۱۲ در برخی از مواقع، دچار شده است. البته تنها این نیست؛ وجود سیستم رندر اختصاصی این اثر، یعنی رندر تصاویری که تنها در دوربین مشاهده می‌شوند، باعث شده تا میان پرده‌ها به هیچ وجه دلپذیر نباشند و تاخیر بین کات‌ها را شاهد باشیم. این سیستم برروی پلی‌استیشن ۴ عملکرد خوبی داشت اما برروی رایانه‌ی شخصی که شما نرخ فریم بالاتر از ۳۰ را تجربه می‌کنید، به هیچ وجه دلپذیر نیست. البته با نصب بازی برروی حافظه‌ی SSD، مشکل مورد نظر تا حدودی بهینه‌تر شد اما رفع نشد.

بازی Horizon Zero Dawn از هرجهاتی بسیار زیبا و جذاب است و می‌توان گفت مشکلات ذکر شده در بالا نمی‌توانند ارزش تجربه‌ی آن را کاهش دهند. شرکت گوریلا گیمز نیز قول داده است تا با همکاری بازی‌بازان و دریافت بازخوردهای آنان، حتما با عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های مختلف، مشکلات این اثر را مرتفع کنند. با این حال اگر از سیستم قدرتمندی بهره‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به تجربه‌ی این اثر بسیار زیبا بپردازید.

عنوان Horizon Zero Dawn هم‌اکنون برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ و همچنین پلتفرم رایانه‌ی شخصی و در فروشگاه‌های استیم (Steam) و اپیک‌ گیمز (Epic Games)، در دسترس قرار دارد.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

زمان گیم پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی سرگرمی است. زمان گیم در بهمن ماه 98 شروع به کار کرد و به منبع اخبار دنیای سرگرمی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصولات مخصوص گیمینگ و مقالات تحلیلی تبدیل شد. زمان گیم مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.زمان گیم در زمینه‌های مختلفی نظیر بازی‌های ویدیویی، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی محتوا تولید می‌کند. این محتوا شامل نقد بازی، نقد فیلم، نقد سریال‌های تلویزیونی، معرفی بازی‌های روز، معرفی بازی‌ موبایل، معرفی فیلم ایرانی، معرفی فیلم خارجی، معرفی سریال‌های تلویزیونی و ... می‌شود. زمان گیم در تمامی زمینه‌ها محتوای تخصصی ارایه می‌دهد. در زمان گیم با تمامی سبک‌های بازی، ژانرهای بازی هاو پلتفرم‌های بازی آشنا خواهید شد. در کنار آشنایی با مفاهیم تخصصی، مطالب و نقدهای مختلف در رابطه با بازی‌ها و فیلم‌های مختلف نیز وجود دارند که به آگاهی مخاطب نسبت به انتخاب آن‌ها کمک فراوانی می‌کند. بسیاری از مطالب زمان گیم در قالب متن ارایه می‌شوند تا جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوارابزار